Professionella marknadsförare kan aldrig luta sig tillbaka. Det gäller hela tiden att ha fingertopparna på säljtrenderna – vad fortsätter att funka, vad är hopplöst ute. Här är en kortfattad guide till vad som gäller inom content marketing just nu.
• Nu när AI blivit en utmanare för kreatörer av kött och blod har en rätt väntad grej dykt upp: folk har börjat bli nostalgiska och längtar efter innehåll där det märks att det är en människa som har skapat det.
• Filmad content fortsätter att vara på topp. De sociala plattformarna verkar kunna svälja hur mycket filmat som helst, det finns alltid någon som tittar.
• Även storytelling behåller sin position – den som kan formulera sitt budskap som en bra berättelse blir sedd.
• Mottagarna vill inte bli mötta av marknadsföringens konfektion. De vill ha det mer skräddarsytt och unikt, anpassat efter dem själva snarare än för massan.
• Trenden med att de sociala plattformarna även används som sökmotorer fortsätter. Exempelvis att du istället för att kolla in tips från rese- eller restaurangsajter istället går in på TikTok och söker efter någon – vem som helst – som redan varit på ställena och lagt ut ett filmat klipp om det.