Vid sidan om relevant innehåll är kontinuitet en av de viktigaste faktorerna för att lyckas med ditt nyhetsbrev. Men hur får man till det? Här är några tips som hjälper dig på traven.
Fyra gånger per år, varannan vecka, eller när det har hänt något intressant på bolaget? Frågan om vilken utgivningstakt som är den rätta för nyhetsbrev har inget entydigt svar. Däremot kommer du en bra bit på väg genom att utgå från vilken bransch du/ni verkar inom. Sitter du på en branschorganisation där medlemmarna betalar för att vara med, och där ni bedriver olika former av opinionsarbete, är förväntningarna större än på ett tjänsteföretag som anlitas vid behov.
För branschorganisationen kanske utgivning varannan vecka, med uppehåll för semesterperioden, är rätt. Tjänsteföretaget däremot gör sannolikt bäst i att begränsa sig för att inte riskera en peak med avprenumerationer och uppfattas som spammare – eller tjôtrôvar, som en av mina infödda Göteborgskompisar skulle uttrycka det. En sak är dock säker: Att låta utgivningen styras av ”när det finns något att berätta” är en kass strategi.
För många år sedan såg jag en tv-intervju med musikern Benny Andersson, där han bland annat fick frågan om inspiration kopplat till sitt musikskapande. Exakt hur hans svar löd minns jag inte. Andemeningen däremot: Ska du sitta och vänta på inspiration så händer ingenting. Som professionell musiker (eller skribent/informatör på ett företag) har du ett jobb att göra: Ska det blir något gjort gäller det att kavla upp ärmarna och sätta igång.
Med andra ord – var inte passiv utan proaktiv. Ta kontrollen. På ett företag finns alltid något att berätta: Trender, analyser, omvärldsbevakning som påverkar er eller era kunders verksamhet, nyheter i utbudet, på kundtjänst eller i transporterna, tips där ni bjuder på kunskap som gör kundens tillvaro enklare med mera. Just det sistnämnda – tips – tillhör av egen erfarenhet sådant som brukar premieras högst av mottagarna, vilket inte minst bekräftas av läs- och klickstatistiken.
Planera också utgivningen över året så att den blir någorlunda jämn och med fasta datum eller tidpunkter att förhålla er till. Att hålla på kontinuiteten i utgivningstakten skapar förtroende, andas stabilitet och är relationsbyggande.
Idéer till innehåll kan ni med fördel strukturera i olika kategorier som fördelas på lämpligt sätt. Vissa typer av texter, som smarta tips eller affärsnyheter, bör kanske alltid vara med i varje utgivning, medan andra är säsongsberoende eller ska samordnas med tillfälliga marknadsaktiviteter eller kampanjer.
Tänk också på att ingen kan era kunder så bra som ni, så känn efter vad som är lämplig utgivningstakt just för er. Testa er fram. Att behöva justera takten – öka eller minska – är ingen katastrof. Inte heller att skjuta fram en planerad utgivning någon vecka eller två på grund av att något oförutsett inträffar. Utgångspunkten är tillräckligt ofta för att inte glömmas bort och inte så ofta att folk blir irriterade.
Fler tips om hur ni kommer igång med nyhetsbrevet – med konkreta tips på innehåll och hur ni skapar det finns här.
Foto: Adobe Stock/redigering: Tommy Apelqvist.