Nej, digitala budskap har inte en chans mot fysiska utskick när det gäller uppmärksamhetsvärde.
Det slår SDR, Svensk Direktreklam, fast. Inte bara det, tryckt ger dessutom lägre klimatpåverkan än digitalt.
Värst bland sociala nätverk vad gäller koldioxidutläpp är platsen där allt fler vill synas: Tiktok.

SDR har sammanställt statistik från en lång rad källor. Resultaten går på tvären mot vad många kanske tror, och utmanar bilden av den digitala marknadsföringens fördelar jämfört med traditionella trycksaker. De redovisar dem i senaste numret av tidningen På Direkten.
Ett sätt att mäta effekten av olika mediekanaler är att titta på uppmärksamhetsvärdet, vilket ibland kallas attention (alltså hur lång tid mottagaren tittar på dem).
Där visar SDR att direktreklam som skickas fysiskt – alltså trycksaker – ger överlägset längst kontakttid: 46,0 sekunder. Det är mer än tre gånger längre än näst bästa alternativet, en halv minuts TV-reklam (13,8 sekunders kontakttid).
Som jämförelse når Instagram Stories, sexa på listan, en kontakttid på bara 1,7 sekunder.

Annat fokus
En förklaring till att tryck kniper förstaplatsen som mest uppmärksamhetsskapande kanal per investerad krona i jämförelsen, handlar bland att om att läsaren är fokuserad på ett annat sätt.
Fysiska utskick kittlar dessutom sinnet flera gånger: De känns och syns – i brevlådan och på köksbordet. Det ökar chansen för att budskap och avsändare ska kommas ihåg.
I en trycksak går det också att fördjupa sig i det som är mest intressant.
Ett företag som enligt På Direkten med framgång breddat sin mediemix med fysiska utskick är Jollyroom, stora inom e-handel. Tipset från dem är att inte underskatta betydelsen av att även kommunicera fysiskt med sina målgrupper.
Förutom högt läsvärde – över hälften läser Jollyrooms trycksak noga och lika många sparar den enligt en undersökning – ger den högt actionvärde. 45 procent av läsarna besöker företagets sajt.

Större klimatpåverkan
Och så var det detta med klimatpåverkan. SDR slår fast att en timmes dagligt webbsurfande under ett år ”har större klimatpåverkan än all direktreklam ett hushåll får under samma tid”. Anledningen är bland annat att pappersfibrer kan återvinnas upp till sju gånger innan de blir biobränsle.
Statistikplattformen Statista visar att energislukande Tiktok ligger pyrt till bland de sociala medieplattformarna. Den toppar listan som värsta miljöboven bland sociala medieplattformar 2021, sett till koldioxidutsläpp.
Och i Greenspectors mätning från i fjol blev det ännu en bottenposition.*

Niklas Bille.

Fakta ger tankeställare
Men fördomarna mot trycksakers miljöpåverkan sitter djupt på sina håll. Niklas Bille är VD för tryckeriet Billes i Mölndal:
– Visst, vi stöter på det där ibland. Men när vi visar fakta kring våra CO2-utsläpp och hur skog och papper är del av den cirkulära ekonomin får många sig en tankeställare. Vårt tryckeri har varit klimatneutralt sedan 2011, säger han.
Globalt finns ett stort utbildningsarbete att göra. Bland annat driver den grafiska branschen projektet Two Sides där fakta kring trycksakers miljöpåverkan lyfts fram. Som att den europeiska massa- och pappersindustrin är den enskilt största användaren och producenten av förnybar energi i Europa-
Ditt bästa tips till den som vill trycka ansvarsfullt med tanke på miljön?
– Välj gärna ett svensktillverkat papper. Det finns kvaliteter från Grycksbo eller Munkedal med upp till tio gånger mindre CO2-utsläpp än från utländska tillverkare. Och säkerställ att tryckeriet är miljösäkrat i alla led. Från sina transporter till att el, värme och emballage kommer från förnybara källor, säger Niklas Bille.

*Fotnot: Förra året antog Tiktok målet att nå nettonollutsläpp till år 2030, bland annat genom övergång till 100 procent förnybara energikällor.

Illustration: Adobe Stock/Tommy Apelqvist