”Tryckt tidning 2024, skojar du?”
Inte alls, och här är några skäl till varför tiden kan vara helt rätt för fysiska utskick.

Påstående: Det går snabbare att läsa på skärmen.
Svar: Det beror på. Själva läsningen av text går antagligen ungefär lika fort. Däremot kan naturligtvis inte trycksakers längre produktions- och distributionstid konkurrera med publicering online som kan ske ögonblickligen. Men snabbhet är inte detsamma som effekt, och såvida du inte verkar inom finansmarknaden eller på en nyhetsredaktion kanske andra kriterier bör väga tyngre i kanalvalet.
• Längre texter och komplicerade sammanhang är lättare att läsa och förstå på papper.
• I en trycksak går det dessutom att ta ut svängarna med layout. Det finns också stöd i forskningen för att trycksaker har större trovärdighet, vilket smittar av sig på avsändaren.

Påstående: Papper är dåligt för miljön.
Svar: Papper tillverkas av en förnybar råvara – skog. Merparten av papperet återvinns – cirka 80 procent – och kan dessutom återanvändas många gånger. Motsvarande siffra för världens e-avfall (e-waste) är 22,8 procent.
I Europa återanvänds dessutom pappersfibrer i genomsnitt 3,5 gånger, medan drygt hälften av de pappersfibrer som går åt för att framställa papper består av återvunnet material.
• När skogsindustriföretaget Holmen tog fram en beräkning på koldioxidavtrycket från sin kundtidning PAPER visade den att utsläppen från ett nummer är jämförbara med att köra en hybridbil (Euro 6) 304 meter. Omräknat innebär det att för samma utsläpp som genereras av en bilresa mellan Norrköping och Göteborg (eller Hamburg och Berlin) kan du läsa två årliga nummer av tidningen i 475 år. 

Påstående: En trycksak kan inte ersätta våra digitala kanaler.
Svar: Sant, det vore galet att hävda något sådant och är heller inte meningen. Däremot kan det finnas mycket att vinna på att vidga sin kommunikationsstrategi och därmed bredda mediamixen.
• Att verka i fler kanaler ökar räckvidden och ger synergieffekter.   

Påstående: Papperstidningar är omodernt.
Svar: Det är sant att många lagt ner eller pausat sin tryckta kommunikation. Men det öppnar också för möjligheten att sticka ut ur det digitala informationsbruset, då konkurrensen från andra trycksaker är inte lika stor som förr. En välgjord kundtidning med bra tryck ger mottagaren en premiumkänsla och kan stärka konkurrenskraften.
• För inte länge sedan ansågs vinylskivor omoderna. I dag utgör de det dominerande fysiska formatet och har gjort förflyttningen till premiumprodukt, inte minst för engagerade musikälskare i de yngre generationerna.

Bild: Adobe Stock