Listan över det digitala samhällets nackdelar blir allt längre, och fler vill dra ner på sin skärmtid. Nu vädrar ”dum teknik” morgonluft och tryckt information gör comeback.
Här är fem aktuella trender:
1) Spolar smartmobilen och minskar skärmtid
Sedan inflytelserika tidningen New Yorker i våras slog fast vad följare av mikrotrender haft på känn länge – att uppsvinget för ”dumtelefoner” nu blivit så stort att det måste tas på allvar fylldes medierna av liknande historier från många länder.
Försäljningen av dumtelefoner – alltså knapptelefoner utan internetuppkoppling och moderna mobilfunktioner – ökar, eftersom fler vill bryta sitt beroende av sociala medier och appar.
Bland de som testat hävdar många att de mår bättre och fått ökad livskvalitet.
Visst, ökningen av knapptelefoner sker från låga nivåer.
Men det är inte bara bland mobilanvändare som digitaliseringen bromsas.
2) Dumma hus bättre än uppkopplade
I Silicon Valley växer marknaden för ”dumma” eller nedkopplade hus.
Ut åker Alexa, Siri och Google Assistent och annan smart teknik. In kommer dörrkläppar och traditionella armaturer med tryckknapp, saker som kan inte kan hackas eller pockar på ständig uppdatering.
I bräschen: högutbildade som ofta själva är verksamma i teknikbranschen och ser farorna på nära håll.
Många plockar också bort dator och tv ur blickfånget och begränsar tillgången till teknologi för sina barn.
Financial Times är inne på samma spår och beskriver offline som den nya lyxen.
3) Bättre resultat med tryckta läsning i skolan
I våras tillkännagav regeringen ett nytt statsbidrag på nästan 200 miljoner kronor för inköp av tryckt skön- och facklitteratur i svenska skolor. Det ska räcka till nära 900 000 böcker och syftet är att vända den skenande bristen i läsförståelse.
Tydligare än så blir inte underkännandet av den tidigare övertron på digitala verktyg.
Det går också hand i hand med vad de senaste rönen pekar på: Hjärnan läser och minns bäst på papper.
4) Vilseledde om papper – tvingas backa
Miljöfrågorna kommer ingen undan i dag. Men miljöhänsyn kan också användas på falska premisser – greenwashing.
Organisationen Two Sides jobbar internationellt för att öka medvetenheten om papperets miljöfördelar, inte minst som kommunikationskanal. De upptäckte att organisationer använde ogrundade miljöskäl som att ”spara träd” och att ”välja papperslöst” för att få kunder att överge papperskommunikation för digitala lösningar, när det i själva verket handlade om kostnadsbesparingar.
Efter att ha kontaktat nära 2 800 organisationer som vilselett om papper har Two Sides hittills fått runt hälften att korrigera sin kommunikation om saken, varav över 800 enbart i Europa.
5) Miljövinster när papper ersätter plast
Inom förpackningsindustrin har trenden mot mer papper pågått länge. Nu talas det om paperisation – eller paperfication – när fossilbaserat plastemballage ersätts av återvinningsbara pappersprodukter från en förnybar källa – skogen.
Jättar som Amazon ersätter bubbelplasten i sina leveranser och sprittillverkare testar pappersflaskor för whisky.
Illustration: Adobe Stock/Tommy Apelqvist