Du skriver texter till ert intranät och får uppdraget att  intervjua vd:n för en av era större kunder.
Lugn, med rätt förberedelser kommer det att gå som en dans.
Här är tre snabba tips från Newsrooms erfarna skribenter.

Innan du kontaktar personen bör du förstås fundera över vilka som är de viktigaste frågorna du vill ha svar på. Sen gäller det att få till ett bra och avspänt samtal också.
Nyckeln är att vara påläst och kunna leda samtalet så att du får ut mesta möjliga av det.

1) RESEARCH. Ta reda på så mycket du kan om personen, företaget han eller hon jobbar för – och om du har möjlighet: aktuella frågor i branschen de verkar i.  Leta användbar information via sajter som Alla bolag, Proff, X/Twitter, Linkedin, Facebook eller Instagram.
Sök information på nyhetssajter. Har personen något specialintresse, anknytning till en för dig bekant ort, person eller tidigare arbetsgivare? Finns någon intressant trend eller händelse i närtid som du knyta an till?

2)  FÖR-KONTAKT. Att få till en kort pratstund med personen innan själva intervjun är ingen dum idé, till exempel i samband med att ni bokar tiden. Det är klart bättre än att mejla. Dels bryter det isen, dels har du chansen att stämma av fakta. Se det som en mjukstart på intervjun.
Det gör också nästa kontakttillfälle enklare och du får möjlighet att återknyta till det första samtalet genom att kunna säga saker i stil med: ”Förra gången vi talades vid nämnde du xxxxxxxx och hur det kommer att påverka er. Skulle du kunna berätta lite mer om det utifrån yyyyyy”
Du kan med andra ord ställa bättre och mer riktade frågor som personen sannolikt kommer att svara mer utförligt på. Det ger bättre förutsättningar för att din text ska bli matnyttig.

3) UPPLADDNING. Inför en intervju kan somliga vilja få frågorna skickade till sig i förväg för att ladda upp. Inga problem. Betrakta det som en ytterligare kontaktmöjlighet.
Nedskrivna frågor blir ofta rätt allmänna, men fördelen är att folk slappnar av när de får möjlighet att förbereda sig, samtidigt som du inte behöver hålla dig slaviskt till frågorna.
En annan sak som kan ha en lugnande effekt är det faktum att du – till skillnad från en reporter på en dagstidning – kan informera personen om att han eller hon kommer att få tillfälle att läsa igenom din text, komma med synpunkter och korrigera eventuella fel innan den publiceras.

Illustration: Adobe stock/Tommy Apelqvist