Ett av firmans uppdrag har blivit en succé och alla är glada. Inte minst projektledaren som bett dig göra en artikel om det till nästa digitala nyhetsbrev.

Men att presentera resultat och fakta utan att läsarna tappar intresset och klickar vidare till nästa grej är en utmaning. Hemligheten är att bygga upp det du vill ha sagt enligt en effektiv journalistisk mall.

Här är ett av de vanligaste uppläggen:

  • Börja med en inledning på högst tre korta meningar där du lyfter upp någon av de bästa sakerna. Skriv sedan din huvudtext. En bra längd i ett nyhetsbrev är högst 1000 tecken, mellanslagen inräknade.
  • Efter ett par meningar löpande text kan du lätta upp med ett kort citat från exempelvis projektledaren eller kunden. Skriv sedan två, tre meningar till innan du eventuellt lägger in ett citat till på slutet.
  • Nu hamnar du i det mest kritiska läget. En massa bra saker fick inte plats och du är frestad att börja lägga till. Gör inte det. Om du vill ha läsaren med dig genom hela artikeln gäller det att krydda med lagom mycket fakta.

I en lyckad artikel styr formen över innehållet, inte tvärtom. Annars blir det lätt en torr och tråkig redovisning i stället för en text som gör jobbet: att väcka uppmärksamhet för det lyckade uppdraget.
Lycka till.


Tre tips till:

  • Använd faktarutor i stället för att tynga artikeln med för många uppgifter.
  • Håll dig till den bestämda längden. Stryk hellre än att tänja på texten.
  • Var lättsam i citaten. Talspråk ska helst inte vara för byråkratiskt.


För mer information, kontakta: Thomas Drakenfors, 031-712 40 14