Redan nu vet vi några saker som 2020 kommer att gå till historien för: coronavirus, pyspunka på börsen och vintermånader som mest bjudit på gammaldags höststormar och regn.

Inom content-branschen har året också börjat ta form. Men vilka är trenderna som gör sig gällande? Blir det podcastar, filmer eller vanliga papperstidningar som kommer att dominera? Här är några av de saker som olika branschföreträdare redan nu talar om som content-trenderna 2020.

Användargenererad content (UGC). Vanligt folk litar på … vanligt folk. Bedömningar på Tripadvisor och liknande tjänster har hög trovärdighet. Så kan du få dina kunder att säga positiva saker om dig på Instagram, Facebook, eller Snapchat så är du en av de lyckligt lottade – troligtvis får det bra genomslag.

Film fortsätter att växa. Det är bara att inse att nätet är en bra infrastruktur för filmat material, och fler och fler upptäcker möjligheterna. Exempelvis söker människor i allt större utsträckning efter filmklipp när de gör research inför ett köp.

Nyhetsbrevet når fram. Långt ifrån modernt, visst, men nyhetsbrevet har flera fördelar. Framförallt att det – till skillnad från inlägg här och där på nätet – når fram till exakt den du vill kommunicera med. Eftersom de som tröttnar lätt kan avboka håller sig målgruppen dessutom alltid någorlunda aktuell.

Röstaktiverat. Tror du att hemmets nya assistenter – Alexa och Google home – skulle lämnat trendstadiet har du förmodligen fel. Röstaktiverade tjänster är något som väntas växa starkt under 2020 och marknadsförare som vill nå ut brett behöver hitta sätt att synka med den nya tekniken. Hur ska kunderna hitta ditt erbjudande via sin assistent?

Animerat. Ett old school-stapeldiagram versus Hans Roslings flytande bollar? Nej, det är ingen högoddsare att Roslings roliga och även pedagogiska presentationer får en lätt match. Testa att animera delar av dina  faktapresentationer, och genomslaget – oberoende om det är på webbplatsen eller i kundmötets powerpoint – blir ett helt annat.

Podcast. Så snarlikt gammelmediet radio, men ändå på ett nytt sätt. Känner du att det är något ditt företag borde satsa på så är du helt rätt ute trendmässigt. Några saker att tänka på:

  • Gör det inte på slentrian – din podcast bör höja sig över det allmänna babblet och ha något att intressant att berätta.
  • Se till att nya poddar kommer regelbundet, inte bara då och då när du får lite tid över.
  • Fokusera. Välj hellre tydliga, avgränsade ämnen än att försöka berätta allt.

Hållbarhet är helt rätt.  Synd att kalla det en trend, för hållbarheten går ju aldrig att tumma på i längden. Men just nu är det i alla fall så att företag som klarar att leverera inom det här området generellt sett klarar sig bättre och har större anledning att se framtiden an med tillförsikt.