Så var det dags igen. Halvårsskiftet är avbetat och folk börjar strömma tillbaks till sina jobb. På landets kommunikationsavdelningar är hög tid att börja fundera på vad som trendar när det gäller content det närmaste halvåret.

  • En check runt hos olika spanare ute på nätet visar bland annat att video- och livestreamat fortsätter att växa. Lägg där till AI-tjänster som bottar och möjligheten att kunna göra röstsökningar och andra smarta lösningar – saker som besökarna i dina online-kanaler så småningom kommer att tycka är lika självklart som epost.
  • Annat som det talas mer och mer om är personifierat innehåll, där mottagarna får ta del av lite mer skräddarsytt content, anpassat efter deras användardata.
  • Och om du trodde att det var mättat med podcasts. Nej, tvärtom är det enligt tyckarna i branschen relativt få företag som hoppat på den grejen, trots att podcastlyssnare anses som rätt hängivna.
  • En annan av de utpekade trenderna är mer av en klassisk svaghet, något som ofta hamnar på listor av det här slaget. Det handlar om att se till att ha bra stoff innan man trycker på publicera-knappen. För att få med dig mottagarna gäller det att tänka längre än orderblocket. Se till att hitta saker som fångar uppmärksamhet, och ligg lite lägre med de mer direkta säljbudskapen och dina USP:er. Innehållet får gärna vara mer än lös utfyllnad eller enkel information om företaget och vad man är bra på – mottagarna vill ta del av content som de tycker är meningsfullt och engagerande.
  • Ska du ändå berätta om dig själv och ditt företag, så bjud lite på dig själv. Var lite personlig men se upp så att du inte fastnar i alltför alldagligt skryt.
  • Glöm inte att använda content-materialet på ett smart sätt. Se till att hålla flera kanaler igång och att återanvända filmer och texter i flera sammanhang. Intervjun till kundtidningen eller nyhetsbrevet passar kanske bra även på Facebook och Twitter, och filmen som gjordes för hemsidan funkar ofta även på Linkedin och Instagram. Det är ju en av sakerna som är så bra med content, att det går att använda materialet på mer än ett sätt.

 

Bild: Gerd Altmann, Pixabay