Hon har haft en lång karriär inom PR, både som ansvarig för kommunikation och PR på företag som Volvo Penta och AstraZeneca och som konsult på olika byråer. Men vad är det som driver henne? Vi ställde några raka frågor till Mona Höynä Carlsson, PR-konsult på Newsroom. Om branschen, hennes karriär, om vad som händer när personkemin inte infinner sig med en ny kund, med mera.

Vad var det som lockade dig till PR-branschen?

– En slump. Jag var utbildad journalist och hade jobbat några år som nyhetsreporter på olika tidningar, bland annat på kvällstidningen GT. Sedan hamnade jag mellan jobb och även på den tiden var det hård konkurrens om journalisuppdragen. På Arbetsförmedlingen sa de att det här yrket kunde jag lika gärna glömma. Men så ändrade sig arbetsförmedlaren plötsligt. ”För dig kanske jag har något ändå … dig skulle jag nog faktiskt kunna skicka till Volvo”. Jag åkte dit och blev kvar i åtta år, i en internationell miljö med importörer, internationella presskontakter, stora pressvisningar med mera. Det var en spännande tid.

Jobbigt att byta sida?

– Nej, jag tyckte inte det. Jag gillar samhällsfrågor och att skriva, båda de sakerna fick jag fortsätta med. Jag fick även fördjupa mig på ett sätt som jag inte hade fått som nyhetsreporter. En annan avgörande händelse för mig var när jag många år senare började på AstraZeneca. Professionellt och resultatinriktat, det kändes helt rätt för mig. Dessutom fick jag upp ögonen för healthcare som sedan dess är något av en favoritbransch. Tyvärr valde de efter några år att flytta hela marknadsbolaget till Södertälje. Jag fick ett mycket fint erbjudande om att följa med, men bestämde mig till slut ändå för att låta bli. Jag hade precis fått barnbarn och min pappa var sjuk, det var ingen bra tajming.

Hur gick du vidare?

– Jag startade eget, med bland andra AstraZeneca som kund under några år. Så småningom tog jag med mig de kunder jag hade och började hos en tidigare kollega som startat en PR-byrå. Det var runt 2005 och sedan dess har jag varit i byråvärlden.

Vad är det du gillar med ditt jobb?

– Från min horisont är det att hjälpa kunder med strategier för att nå ut, synas och få ut sitt varumärke.

Vilka är de viktigaste egenskaperna för en PR-konsult?

– Att vara så kunnig att kunden får valuta för sina pengar. Du ska vara lyhörd, trygg i din professionalitet, öppen och social. Och de förtroenden du får från kunden är heliga.

Finns det någon gräns för vilka uppdrag du skulle kunna tänka dig att arbeta med?

– Absolut. Inte alkohol, tobak, spelsajter eller affärsidéer och projekt som jag tycker är oseriösa.

Hur tänker du när du får en ny kund?

– Jag läser på och lär mig om deras verksamhet. Sedan bokar jag in ett möte med den som är kundansvarig. Ibland har vi en workshop där jag ställer frågor om högt och lågt, saker som jag tycker är viktiga för att kunna göra ett bra jobb. Om det är möjligt vill jag även gärna gå runt och hälsa på människor på företaget. Men mycket av kunskaperna bygger jag upp redan under resan till att de blir kund.

Är personkemin viktig?

– Ja, det tycker jag. Framför allt för kunden. Själv är jag rätt bra på att anpassa mig, man blir något av en kameleont i det här jobbet.

Men om det inte funkar?

– Då brukar det nog inte bli något uppdrag.

Något särskilt du tycker att företag ska tänka på innan de kontaktar en PR-byrå?

– Det är bra om de kan formulera sig tydligt kring vad de behöver hjälp med. Då blir det enklare att veta om din byrå är rätt för att hjälpa dem, eller om de hellre ska vända sig till exempelvis en eventbyrå eller en IT-konsult. Om allt är tydligt och klart hamnar också förväntningarna på rätt nivå.

Finns det bra och dåligt PR-arbete, och hur ser det i så fall ut?

– Klart att det gör. Är du professionell så tänker du konsekvens, det vill säga hur PR-insatserna och budskapen tas emot, om någon kommer att fara illa av dem och så vidare. De pressetiska reglerna är A och O, de fungerar jättebra även för PR-branschen. En princip om att hålla sig hel och ren. PR ska vara seriöst, det är något jag tar på allvar. En annan sak som är viktig är att alltid ha fokus på målgruppen. Alla aktiviteter och budskap ska vara utformade med dem i åtanke.

Tycker du att yrket har förändrats under åren du har varit i branschen, exempelvis av de sociala mediernas genombrott?

– Det har blivit mer komplext. Förr kunde du bjuda in utvalda journalister till en pressträff eller skicka ut pressreleaser enbart till en viss målgrupp. I dag är allt mer transparent, alla kan lätt se vad som händer och det går inte att nischa på samma sätt. För mig som har varit med så länge har det varit fascinerande att göra den resan.

Vilken del av arbetet gillar du mest?

– Kundkontakterna, utan tvekan.

Är det här ditt drömjobb?

– Ja, i mångt och mycket.