…AD och skribent på Newsroom. Med start 1 maj uppmärksammar Sveriges Radio 50-årsjubiléet av en av Sveriges märkligaste skivor någonsin. Du lär ha ett finger med i spelet när det gäller det där albumet. Hur kommer det sig? 

– Det stämmer. Det handlar om världens första datorprogrammerade popalbum, Elektron Kukéso från 1971. På papperet en världssensation, i verkligheten en försäljningsmässig flopp. Musiken var alltför skruvad – och långt före sin tid. För artisten Hans Edler blev det en besvikelse. Han begravde projektet och gick vidare till mer kommersiell musik. Jag blev helt såld sedan jag lyckats spåra upp ett exemplar av original-vinylen. Låtarna liknar inget annat, och jag bestämde mig för att försöka återutge skivan. Så blev det, efter att ha övertalat Hans Edler, som först trodde att jag drev med honom. På kuppen startade jag ett skivbolag.

Din CD-återutgåva kom 2004 – med bonusspår och ett häfte där du berättar storyn om inspelningen. Hur blev mottagandet?

– Det blev fina recensioner i DN, SvD, Aftonbladet och Helsingin Sanomat med fler. BonnierAmigo distribuerade skivani norden. Försäljningen till övriga världen skötte jag själv. Min återutgivning gav skivan revansch och den gick från bortglömd till etablerad kultplatta med internationell status. I dag lever den sitt eget liv. I höstas skrev ansedda brittiska Electronic Sound Magazine flera sidor om Elektron Kukéso.

På omslaget till din utgåva skriver bland andra Thurston Moore från Sonic Youth några rader om musiken. Hur kommer det sig? 

– Jag visste att han liksom jag är något av en ”musikalisk arkeolog” med smak för det udda. Jag frågade om han ville skriva några rader om Edlers data-pop. Det gjorde han, i utbyte mot ett förhands-ex.

Så han hade aldrig hört talas om plattan innan?

– Nej, men att han hajpade den gav viss skjuts åt projektet. En liten PR-kupp.

Vad gör Elektron Kukéso så speciell?

– Tillkomsten i sig är filmmanus-mässig. I slutet av 60-talet är EMS-studion i Stockholm världens då främsta elektroniska musikstudio med den absoluta spetstekniken. Där finns utrustning för mångmiljonbelopp i dåtida penningvärde, bekostat med statsbidrag. Stoltheten är en jättedator som styrs från ett annat rum – via ett tio meter långt manöverbord med tusentals knappar och vred. Det finns inget tangentbord, så det går alltså inte att ”spela” på den i vanlig mening. Varje ton, amplitud, och mikrosekund ljud,  ALLT måste programmeras matematiskt på ett oerhört omständligt sätt. Studion befolkas av ingenjörer, professorer och seriösa tonsättare, väldigt elitistiskt. In kommer Hans Edler, då en popslyngel i 25-årsåldern. Han får en slags praktikplats, men jobbar över på kvällar och nätter och spelar i smyg in en popplatta på deras dyrbara utrustning…

Musiken då, hur låter den?
– Det är rockmusik, men bara till det yttre. Tänk dig att du behåller konturerna men byter ut innehållet. Soundet är vintage electronica genom ett psykedeliskt filter. I dag känns det futuristiskt och daterat på samma gång. Och ovanpå alltsammans ganska catchy sång på svenska. Det är den oväntade blandningen som gör det så spännande. I min release kallade jag musiken ”(Karlheinz) Stockhausen på LSD går bärsärk på Carnaby Street”. Den beskrivningen håller än i dag.

Blev du rik på utgivningen?

– Nej, det gick ungefär ihop. Jag hade inga kulturbidrag. Jag begränsade också upplagan till 1000 ex, eftersom jag ville att skivan skulle ha kvar sin kultstatus. Det var mest en kulturgärning.

Vilken respons har du fått av Hans Edler?

– Han är oerhört tacksam. Dels lyckades jag ge hans pionjärverk den upprättelse det förtjänar, dels nådde han ny publik och fick status som kreddig synthmorfar med edge. Hans livs misslyckande förvandlades till en milstolpe i karriären. Det är roligt att ha fått bidra till den resan.

_____________________________________________________

vår uppmärksammar Sveriges Radio skivan ”Elektron Kukéso” och dess jubileum. Först ut är ”Elektroniskt” i P2 som 1 maj ägnar ett helt avsnitt åt skivan. (P2, 1/5 kl. 22.00). Här kan du lyssna på avsnittet!

Även Musikradion i P3 intervjuar artisten Hans Edler om ”Elektron Kukéso”.

_____________________________________________________

Fakta/
TOMMY APELQVIST
Gör: Ad och skribent på PR-byrån Newsroom i Göteborg.
Ålder: 52.
Övrigt: Var på 80-talet en av medlemmarna i industrirockbandet the Dotters från Örnsköldsvik. Var 1991 med och bildade metalbandet Mary Beats Jane i Göteborg (som senare belönades med en grammy för sin debutplatta). Som AD på Newsroom fick han 2011 kunden Mark Kraftvärmes årsredovisning uppmärksammad på rockbandet KISS officiella webbplats. Detta för sin omslagsillustration, där basisten Gene Simmons syntes.