Det är något skribenter får höra då och då – att de ska trycka in ett visst ord här och där i sina texter.
Så att Google kan snappa upp dem. Sökmotoroptimering (SEO) helt enkelt.

Här är några tips.

De flesta känner till ungefär hur det funkar. Att när vi söker efter saker på nätet letar sökmotorer – som Google – efter sajter som innehåller ordet. Sedan levererar de ett antal träffar.

Hitta ditt sökord
På branschspråk kallades den där tekniken som skannar av nätet för en spindel. De som vill att spindeln ska hitta deras texter måste därför se till att få med något centralt uttryck som de vill förknippas med. Har du ett företag som säljer vitvaror – då är sannolikt vitvaror ett ord som bör synas på något sätt i det som du lägger ut.
Nybörjare inom SEO vill gärna skriva in sökordet i var och varannan mening. Men den typen av strategier – så kallad keyword stuffing – varnas det allmänt för av branschens experter. Aktörerna bakom sökmotorerna har genomskådat beteendet och hittat på olika sätt att bestraffa det med hjälp av olika filter. Filtren ger sökordspackade sajter lägre rankning, och därför syns de inte lika bra.

Håll koll på titeln
Stället där sökordet absolut ska finnas är i webbsidans så kallade titel – det vill säga det som står i webbfönstrets flik. Alltså på samma plats som det står ”Startsida” om du öppnar en ny flik i Safari och ”Ny flik” om du gör det i Chrome. Så fort du söker på något, exempelvis ”vitvaror”, så byts ”Ny flik” och ”Startsida” ut mot ”vitvaror”. Samtidigt får du en rad träffar som presenteras. Klickar du då in på en enskild länk kommer den sidans titel att presenteras på fliken. Ett företag som troligtvis hamnar högt upp är nätbaserade vitvaruförsäljaren Tretti. För Trettis del är titeln ”Vitvaror – köp här med prisgaranti”. De har alltså gjort rätt och sett till att deras förmodligen viktigaste sökord finns med i titeln.
Kan du av någon anledning inte påverka titeln, se då istället till att få med sökordet i huvudrubriken på det du skriver på sidan. Kanske något i stil med ”Bästa priset på vitvaror”. För har du inte skapat en titel väljer sökmotorn istället att visa rubriken som titel.

Jobba på rubriken
Men kan du göra en separat titel är det att föredra. För när det gäller rubriker är det bättre om du inte måste stoppa in sökordet just där. En rubrik på webben ska hellre ha en uppmaning eller locka med en kunskap. Exempelvis ”Så skriver du sökmotoroptimerade texter” eller ”Tio tips om hur du når ut på nätet”, eller något liknande.

  • Andra saker som sökmotorer gillar är punktlistor.
  • Så bryt ner några av de påståenden du gör i texten till några punkter.
  • Rada upp dem en bit in i texten.

Missa inte mellanrubriken
I många sammanhang är det less is more som gäller för skribenter. Men inte när det gäller sökmotoroptimering. Då får du gärna skriva lite mer, i alla fall minst 1 500 tecken inklusive mellanslag. Det är också bra att dela av texten i portioner som får egna mellanrubriker. Det som mellanrubriken syftar på måste inte vara det första som står i stycket, men kanske det andra.

Stjäl inte texter rakt av
Se även till att ha bra och unikt material på din sida. Sökmotorerna känner av om texten är kopierad, och ger i så fall din sida sämre rankning.
Och som i de flesta andra sammanhang där man skriver för en någorlunda bred publik är det bra att undvika alltför specifika branschuttryck eller onödigt tillkrånglat språk. Det gynnar definitivt inte läsningen.
Det gynnar inte heller din sökmotoroptimering.

Bild: Pixelcreatures