För den som vill nå ut till sina kunder med relevant information finns det en uppsjö av kanaler. Den klassiska kundtidningen av papper är en av dem, ett forum där du kan skapa en attraktiv och intressant helhetsupplevelse som sociala medier inte fixar. Men det finns en del saker att tänka på.

Kundtidningen har flera fördelar, som att den landar på hallmattan och blir lite svårare att ignorera jämfört med ett mejl eller en uppdatering. Men för att vägen från brevlådan inte ska bli en enkelbiljett till pappersinsamlingen finns det en del saker att tänka på.

1. En bra omslagsbild
Här duger det inte med en sjyst bild på den senaste CNC-maskinen eller ett foto på kontorets nya entré. Bilden ska suga in den som lyfter på tidningen, och det krävs som regel människor på fotot. Personer som är placerade i en intressant miljö och som tittar in i kameran och skapar kontakt. Kunskaperna om foto har ökat i takt med de sociala mediernas framväxt och en ny mobilkamera kan räcka för att får fram en hygglig bild, men oddsen ökar om firman har en systemkamera med ett zoomobjektiv till hands. Annars kan det vara en god investering att ta in en proffsfotograf för några bilder – särskilt förstasidesbilden.

2. Skarpa rubriker
Den där bilden på ettan faller som regel rätt platt om den inte får en grafisk inramning med en väl genomtänkt rubrik som får läsaren att haja till. Tänk till, prova olika varianter och försök hitta något som sticker ut. Även artiklarna inne i tidningen behöver riktiga, genomtänkta rubriker – trista överskrifter räcker inte för att fånga läsarnas intresse.

3. Snygg layout
Här är det många som slarvar bort sig. Intressant material blir sorgligt begravt i en misslyckad redigering som inte lyckas hitta en balans mellan bilder och text. Ett tips för den som inte har gjort det förut är att gå ner till närmaste pressbyråkiosk och handla några magasin som sticker ut. Sätt sedan i gång och härma.

4. Balans i texternas längd
Ett typiskt nybörjarfel är att inte klara att begränsa sig. Texter, som kanske är mer intressanta för skribenten själv än för läsaren, sväller ut och blir för långa för fler än de mest hängivna entusiasterna att ta sig igenom. Är du osäker så är max 2 000 tecken med mellanslag ett bra riktmärke för en normallång artikel. Snabba nyheter kan gärna vara kortare, intressanta reportage med miljöbeskrivningar lite längre. Blir texten väl lång, då kan det vara en bra idé att klippa ut faktatunga delar och göra faktarutor eller grafik av dem. Det blir mer läsarvänligt och kan även bidra till layouten på ett positivt sätt.

5. Mixen
Bra tidningar har en viss rytm. De börjar ofta med en ledare från redaktören, som i en kundtidning kan vara exempelvis vd:n eller marknadschefen. Därefter följer en mix av nyhetsartiklar, notiser och reportage. Sedan något mer lättsamt på slutet, exempelvis en tävling. Försök få med någon artikel om branschen i stort, kanske något forskningsrelaterat. Ta sedan även gärna in något mer lättsamt, en aktuell person eller en kändis som intervjuas i korthet och som kanske även går att koppla till det som företaget håller på med.

6. Tänk varumärke snarare än skryt
Även om du själv är mest intresserad av firmans många fördelar och framgångar är läsarna sällan lika entusiastiska. Inget fel på att lyfta fram sina företräden, men det passar bättre i broschyrer, annonser eller reklam. I en kundtidning vill läsarna veta mer om sina konkurrenter och gärna se folk de känner eller sig själva på bild. Artiklar om er som är avsändare ska du också ha, men låt dem vara ett mindre inslag i tidningen, och skryt inte oförblommerat i dem. Företag som lyckas med sina kundtidningar är skickliga på att lyfta fram kunderna – och därmed även den samhällsnytta de bidrar till – och ser vinsten i att bygga sitt varumärke genom dem.

7. Om du ändå väljer att göra det digitalt
Tycker du att det är smidigare att göra det digitalt än att trycka, då gäller ändå i grunden ungefär samma saker som för den tryckta kundtidningen. Det är dock svårt att få ut samma mängd artiklar på en gång. En hel tidning i PDF-format … det är helt enkelt inte lika attraktivt att ta till sig den mängden information i det formatet. Välj i så fall hellre att komma ut oftare, fast med bara tre till fyra artiklar åt gången. I övrigt gäller samma saker: hitta en bra grundlayout, gör bra rubriker, välj bilder som fångare intresse, skriv mer om kunderna än dig själv och så vidare.

8. Rätt perspektiv
I kundtidningen bör du inte ha ett vi-tilltal där företaget självt är avsändare i varje text. Välj hellre en neutral röst som liksom betraktar er från sidan. Skriv i stället företagets namn om det är företaget du syftar på, och använd ”bolaget”, ”koncernen” eller ”företaget” som synonymer. Men använd inte ”vi” mer än i direkta citat.

9. Ett papper som passar
Tänk igenom hur du vill att tidningen ska upplevas. Vill du ha en stark broschyraktig känsla är ett tjockt, bestruket papper bra. Men det kräver ett bra bildmaterial, annars blir det lätt lite överdrivet. Vill du ha mer tidningskänsla kan det vara bättre med ett obestruket, bulkigt (tjockt) papper, gärna något ur det mer miljövänliga sortimentet. Tryckerierna brukar vara bra på att hjälpa till att välja, och skickar som regel ut pappersprover till den som vill känna efter och fundera. Det går även att få dummies, där de har satt ihop en fejktidning med rätt antal sidor och de papperskvaliteter du överväger.

Foto: Maria Orlova, Pexels