Många är bra på att skapa nyheter på sin webbplats, och på sätt hålla sajten levande. Men hur ser det ut med det andra innehållet? Exempelvis texter som beskriver vad företaget håller på med, vilka som jobbar där och vilka de jobbar med? När blev det materialet senast checkat?

”Som kreatörer av content fokuserar vi hela tiden på att ska nytt innehåll. Många gånger borde vi hellre satsa på att uppdatera det gamla”.

Uppmaningen kommer från content-gurun Joe Pulizzi, i en text som nyligen publicerades på hans sajt joepulizzi.com. Samme Pulizzi som en gång myntade uttrycket content för det som vi i Sverige tidigare kallade uppdragsjournalistik och liknande.

Joe Pulizzi var 2011 med och startade tongivande Content Marketing Institute, som 2016 köptes upp av brittiska eventföretaget UBM.

2017 lämnade han bolaget helt, för att starta den egna plattformen Joepullizi.com, där han fortsätter att leverera tänkvärda och välformulerade krönikor om branschen.

I texten från i somras skriver han att han fick sig en tankeställare när han för ett tag sen mottog ett brev från en person som hade läst hans bok Epic Content Marketing. Läsaren skrev uppskattande om innehållet, men mot förmodan gjorde det honom mer bekymrad än glad.

”Jag blev rätt störd av mejlet. You see … jag skrev den boken 2012, och publicerade den 2013. Som jag ser det är den rejält inaktuell.”

Några veckor senare blev han tillfrågad av en branschkollega om varför han inte hade uppdaterat sin bok.

”Jag hade ingen bra ursäkt.”

Men en tankeställare blev det, och en uppmaning till alla som sysslar med content. Innehållet är en färskvara som behöver ses över då och då, och det kanske inte ska gå år mellan gångerna.

Joe Pulizzi tycker att vi gärna kan börja med det som får mest uppmärksamhet på vår sajt.

”Se till att ditt content och dina calls-to-action är korrekta. Checka även dina nyckelord. En av de bästa sökmotorsstrategier du kan ha är att uppdatera gammalt content.”

Och, skriver han, det gäller även annat material, som filmer och poddar.

Läs hela Joe Pulizzis krönika ”Updating Old Content a Quick Win”.

Foto: Dominika Roseclay, Pexels