Producera bokstäver och ord är en sak, det klarar alla. Men att hitta rätt sätt att skriva för olika sammanhang kan vara lite lurigt. Det som låter bra i det interna PM:et får som regel inte läsnerven att darra för fler än de egna medarbetarna, vilket många blir varse när klicken i sociala medier uteblir.
Så för dig som vill omsätta det intressanta som händer på bolaget till väl spridda inlägg på Linkedin finns det en del saker att tänka på.
Rubriken: Här gäller det att tänka till. Lyft upp något intressant som lockar till läsning. Handlar det exempelvis om nya finanschefen gäller det att hitta något som gör att hon sticker ut mer än som smart med ekonomin. Har hon tidigare jobbat på företag som andra kan imponeras eller förvånas av? Har hon en bakgrund som tennisstjärna, eko-bonde eller heavy metal-gitarrist – eller har hon träffat någon guru i branschen? Även om det är irrelevant för prestationen på jobbet är det saker som gör att folk blir intresserad.
”Från traktorn till kvartalsrapporten”, ”Hårdrockaren som håller i finanserna, ”Warren Buffet sa åt mig att satsa på hedgefonder” – det gäller att hitta kittlande saker att plocka upp.
Innehållet: Försök hitta en mix av hårda fakta och kuriosa som gör att läsningen blir mer än ett trist inhämtande av fakta. Flika in annat. Hur var första mötet mellan finanschefen och den som höll i rekryteringen? Vad var hennes första intryck av sin blivande arbetsplats?
Inte bara halleluja: Det är något alla ändå förstår, att den här typen av texter inte är en rak presentation av sanningen. Det handlar så klart om marknadsföring. Men lite lagom negativa saker, som är oförargliga, kan i vissa sammanhang vara bra att ha med. Det höjer trovärdigheten. Som om den nya finanschefen tidigare haft en dålig bild av företaget, men nu svängt om. Något i stil med ”Jag föreställde mig att allt här skulle handla om att räkna pengar, men det finns ett genuint intresse för att hjälpa kunderna och att åstadkomma bra saker”. Eller ”Jag trodde alla här skulle vara jobbiga strebers, men det är helt annorlunda. Alla är supertrevliga.”
Stilnivån: På sociala medier är det inte det torra och korrekta som vinner kampen om läsarna. Tänk mer kvällstidning. Men gasa inte på allt du kan, gå inte över gränsen till det flåshurtiga och tramsiga. Om det exempelvis handlar om en person som den nya finanschefen kan det vara en bra tumregel att gärna vara personlig, men att hoppa över det rent privata.
Berätta en historia: Kanske en av de mer grundläggande sakerna när det handlar om att bli läst – skriv inte bara från A till B. Bygg istället upp texten med en dramatisk kurva. Börja med något extra intressant så att du snabbt fångar in läsaren. Efter det klarar läsaren en transportsträcka med lite mer matnyttigt, innan du exempelvis lägger in ett intressant citat. Spara även gärna något bra till slutet.
Hjälper skrivknepen? Ja, du kommer att få fler läsare. Okej, kanske inte så många som du skulle önska, men allt är relativt. Och utan följare som bryr sig om dina inlägg och hjälper till att sprida dem når du ändå inte ut.
Bild: Pexels, Suzy Hazelwood