Nyhetsbrev är ett bra sätt att nå ut till sina kunder. Men hur sugen du än är på att breda på om alla företagets goda sidor – läsarna är inte alltid lika intresserade av enbart det. Det gäller att få in lite läsglädje, kunskaper och nytta också.

Ett sätt att mjuka upp den mer matnyttiga informationen i nyhetsbrevet är att ringa upp en branschkändis och göra en intervju. Vad händer i segmentet just nu? Vilka utmaningar brottas hans eller hennes verksamhet med och hur tar de sig an dem? Att ringa en konkurrent och låta personen breda ut sig – ja det kan förstås bli till ett slags professionellt självskadebeteende. Om ni inte har en speciell relation genom exempelvis ett samarbete. Eller om ni helt enkelt inte konkurrerar. Annars är en fristående guru, någon på branschorganisationen eller en myndighetsperson som har med segmentet att göra ett bra alternativ.

Om du inte är journalist själv kan det vara svårt att få till den trovärdighet som en regelrätt intervju ofta kräver. Den saken kan du komma runt genom att göra det i fråga och svar- form. Formulera sex sju, korta frågor som du ställer. Du kan även skicka frågorna via mejl och be branschgurun svara – det brukar vara ett smidigt alternativ när det handlar om upptagna personer.
Jobba sedan med språket – det är särskilt viktigt om intervjupersonen skriver själv. Ett vanligt nybörjarfel är att låta meningarna bli alltför långa och att helt och hållet låta innehållet dominera över formen. Försök att öka läsbarheten genom att justera bort upprepningar och alltför mycket av corporate bullshit. Några corporte-klyschor kan i och för sig vara bra för att bygga upp en viss närvaro i texten. Men begränsa det.
Alla branscher har sina celebriteter. Du borde kunna hitta någon. Men om du inte lyckas kan det funka med en vanlig kändis. En författare, musiker eller skådespelare med koppling till det du säljer … det är ingen omöjlighet. Särskilt om ditt nyhetsbrev har en bra spridning, då kan det bli en del av marknadsföringen av det nya albumet eller boken. Jag lyckades få Leif GW Persson att ställa upp på en intervju i en tidning som gavs ut av stålgrossisten Stena Stål genom att diskutera stålkvaliteter i gevärspipor etcetera. Det ska dock sägas att han var rätt svår att få tag på.

Men Leif GW Persson till trots – att komma i kontakt med svenska kändisar är oftast inte jättesvårt. Många gånger kan du hitta dem via Eniro. Annars är knepet att kontakta deras agent, eller att gå via pressinformatören på förlaget, skivbolaget etcetera. Men tänk igenom din pitch. Hur ska du koppla ihop din verksamhet med kändisen, vilken är den gemensamma nämnaren? Vad är fördelen för stjärnan? Berätta hur stor spridning ditt nyhetsbrev har och vilka det når. Erbjud dig att lotta ut den senaste boken eller plattan till läsarna.
Hur jetset-folk är att intervjua? Lätta som regel. Det ingår i deras jobb att prata med folk och pusha för sina saker. De är ofta proffsiga och trevliga. Men håll dig till saken. Bli inte alltför imponerad. Ställ dina frågor och tacka för dig utan att bli onödigt närgången – celebriteter träffar mängder av folk och orkar inte vara privata med alla.

GW-intervjun – så här blev den:

Hallå där Leif GW Persson?
– Jaa … hallå.

Vilket är det bästa stålet i en gevärspipa?
_ Hrmm … ja … det är väl svenskt stål som biter bäst … eller? Är det inte så?

Vad har du för ammunition?
– Den heter sex komma fem, femtiofem. Från Norma, det är ett företag som jag brukar köpa från.

Vad betyder siffrorna?
– Femtiofem är längden på hylsan och sex komma fem är diametern på kulan, det är bra för klövvilt. Älg och rådjur och sådant där.

Det ryktas att du ska få lite stålskrot i kroppen?
– Du är alldels rätt underrättad. Men faktiskt så har jag en hel del redan. Jag råkade bryta vänsterbenet för några år sedan, då satte de in lite olika grejer. Nu ska höger höft och höger knä bytas ut, det blir väl mest titan.

Vem är förresten bäst i den stålhårda deckarskolan? James Ellroy eller Raymond Chandler?
– Båda är alldeles utmärkta författare. Chandler är riktigt bra, Hammett är en annan i den genren.

Gillar du heavy metal?
– Nä, det lyssnar jag inte på. Jag är mer för opera och sådant där. Jussi Björling? Ja, han till exempel.

 På tal om stål och järn, vilken är bästa snapsen till julbordet?
– Jag dricker mest vodka, kryddat blir det ytterst sällan.

God jul då.
– Tack, du får ha en trevlig helg.

(Från Tidningen Stål nummer 4 2013.)

Bilder i kollaget: Lena Apler (foto: Anders Frick Wikimeda Commons), Miriam Bryant (foto: Justin Higuchi Wikimedia Commons), Pehr G Gyllenhammar (foto: Vogler Wikimedia Commons), Leif GW Persson (foto: Albin Olsson Wikimedia Commons), Ringo Starr (foto: Eva Rinaldi Wikimedia Commons), Martin Luuk (foto: Morgan Norman Wikimedia Commons) och Annika Winsth (foto Nordea).