Nyheter och annat intressant från ditt företag eller din bransch – det är vad ett bra nyhetsbrev bör innehålla. Men bra läsning i all ära – kan du få in något där läsaren får interagera höjer du engagemanget ytterligare. Exempelvis ett quiz.
Quiz är en klassiker för att öka engagemanget i sociala medier. Populariteten för tv-program som På spåret talar sitt tydliga språk: människor älskar att testa sina kunskaper i alla möjliga ämnen, och det blir ännu roligare om de får tävla mot andra.
Bland annat Facebook har funktioner för att skapa sin egen frågesport. Även i de typiska hemsidesprogrammen finns lösningar. WordPress har en plugin som heter Quizzes & Surveys och Drupal har sin egen en modul för att göra det. Fixa dina frågor och svar, skapa en länk och bifoga i nyhetsbrevet.
Lägger du till en vinst för den som först kommer in med det rätta svaret blir ditt quiz ännu roligare. Det behöver inte vara något spektakulärt – två hamburgermenyer till priset av en eller en gratis premiumbiltvätt räcker för att de flesta av oss ska bli glada.
Ett annat sätt att interagera är att göra korta opinionsundersökningar. Det kan handla om enkla frågeställningar om din bransch. Låt oss säga att du marknadsför en stor hamburgerkedja. Då skulle du kunna ställa frågor i stil med ”Om du fick vara vår chefskock för en dag och uppfinna nästa meny – hur skulle den se ut?”. Eller om du är en bilhandlare: ”Vilket år köper du din första elbil?”
Undvik dock att skicka ut det typiska formuläret som dagens konsumenter plågas med så fort de har handlat något: ”Hur var ditt senaste besök hos oss? Vad ger du oss för poäng på en skala 1–10?” Etcetera. Visst, de fyller sin funktion i ett sammanhang där du precis har handlat något. Men många är trötta på dem, och i ett nyhetsbrev vill du inte att dina läsare ska tappa sugen och avprenumerera.
Vad kan du förresten om vetenskap och frågesport? Klicka här och testa vårt quiz!