Posterna är svåra att redigera snyggt. Det krävs en massa erfarenhet och tricks som man bara lär sig den hårda vägen för att över huvud taget få det att se någorlunda okej ut. Ja, alla som jobbar med nyhetsbrev på webben känner till hur det är. En annan utmaning är att hålla materialet ovanför gränsen för det usla, och här är några typiska fallgropar.
Tråkiga rubriker. När det gäller misstagen som du tappar läsare på är rubriken en av de mest typiska. Det är samma som med tidningsartiklar, finns det inte en bra rubriksättare hamnar det du har gjort lätt i bakvattnet. Så jobba på rubriken. Försök hitta något du kan alludera på, använd allitterationer, få rubriken att synka tematiskt med bilden, och så vidare. Handlar det om att bjuda på kunskaper är ”Så gör du”-rubriker ett sätt att få läsare intresserade, även om konceptet kan verka lite väl enkelt och uttjatat.
Långa rubriker. Estetiken är viktig för att få uppmärksamhet, och långa rubriker delar sig gärna på ett fult sätt på webbsidorna. Samma sak i CRM-programmet du skickar ut med. Så korta ner rubrikerna så att de får plats på en rad. Den responsiva visningen på mindre mobiler är dock något av en omöjlig utmaning.
Intetsägande bilder. Att bara stoppa in mobilbilder av dålig teknisk och estetisk kvalitet, som visserligen handlar om grejen … nja. Vill du använda egna bilder så se till att arbeta med dem. Gå nära så att det syns vad det handlar om. Försök inte få med dig flera olika motiv i bilden, det räcker inte ytan till för. Så ansträng dig inte för att få med hela omgivningen. Nöj dig med en närbild. Även med stock-bilder gäller det att vara lite försiktig. Dels syns det rätt tydligt att det är just den typen av foton, dels är det lätt hänt att man väljer ett som visserligen handlar om grejen, men som har helt fel stil och bryter av mot det övriga materialet. Har du tillgång till Indesign och Photoshop kan det vara värt besväret att bygga upp en egen bild av grafiska element, eller att exempelvis göra ett kollage med flera foton.
Tråkig text. Rapa upp fakta … det skapar ingen kioskvältare. Du måste bearbeta texten språkligt för att få upp intresset. Korta meningar, roliga men inte krystade uttryck och aktiva verb är bra verktyg. Och skriv inte ”man” för ofta.
Massor av utropstecken. Ett på 50 000 tecken brukar en del säga. Eller aldrig. Gödsla inte med dina utropstecken, det ser krystat ut, i alla fall om du inte är en ung influencer som gjort en grej av att just vara lite krystad och överdriven, då kanske det kan funka.
Börja med en fråga. Gillar du att ha ett frågetecken i första meningen? Kanske för att det boostar igång det du skriver, eftersom frågan skapar en uppgjord match där du själv får möjligheten att avgöra med ett smart svar? Många gör det, men det anses som lite slappt bland proffsskribenter, som att ta till ett billigt knep. Dessutom har manéret en tendens att upprepa sig från text till text, vilket ger ett monotont intryck. Ungefär som med ”man”. Börjar man med det får man liksom lite svårt att sluta.
För övrigt. Stöld av andras bra idéer är något av kreativitetens moder. Så kolla hur andra gör, jämför med ditt eget nyhetsbrev och stjäl det bästa.
Bild: Maxim Ilyahov, Unsplash