När du behärskar grunderna och vill gå vidare, då kan vidvinkel vara värt att prova.
– Det är ett bra sätt att få in mycket i bilden, säger Jeanette Larsson, fotograf på Newsroom.

Vidvinkelobjektivet har en böjd lins som suger in mycket mer från kanterna i perspektivet. Inte bara fokus, utan ett panorama med saker långt ut på sidorna.
– Det blir ett coolt perspektiv, du kan gå ganska nära och få saker att se större ut än vad de är.

Snyggt för en del av firmans produkter, bra om en medarbetare ska framträda med en look som sticker ut. Men det finns några minor att kryssa mellan, speciellt med porträttbilder.
– Ja, vidvinkeln böjer bilden. En intressant effekt, men går du väldigt nära blir ansiktsdragen konstiga. Det kan bli en så kallad bananeffekt.
Näsan kan bli lång, huvudet allt för toppigt med mera. Men den som provar sig fram och tar många alternativ klarar sig förmodligen bra. Det gäller att gallra, som så ofta med fotografering.

Vad kostar ett vidvinkelobjektiv?
– Det finns enkla för cirka 1 500 kronor för de vanligaste brukskamerorna.
Används det ofta i pressfoto?
– Det är jättevanligt. Teleobjektiv och vidvinkel är vad du ser mest.

För mer information, kontakta:
Jeanette Larsson
, 031-712 4016

Se mer: Surfa in på www.aretsbild.se. Ett exempel på en vidvinkelbild där poängen varit att fånga ett brett panorama är årets bild 2010, på Barack Obama och stora delar av den europeiska politikereliten. Foto: Henrik Montgomery, Scanpix.