Det är med rubriksättning som med annat skrivande. Ibland kör man fast och snubblar på orden. De där klockrena formuleringarna vill liksom inte infinna sig. Här är sju konkreta tips för hur du kommer vidare när tankarna inte går din väg.

I första delen av ” Så skriver du bättre rubriker” (Newsrooms nyhetsbrev 16 mars) var ett av tipsen att inte nöja sig med första bästa rubrik, utan att skriva många varianter.  Det är bra att ha i åtanke när vi nu tar oss an problemet idétorka och vad du kan göra åt det.

1) Pausa. Ta en paus och skingra tankarna. Ta dig sedan an problemrubrikerna på nytt med fräscha ögon.

2) Bolla runt. Byt ordning på orden, bolla runt dem och se vad som händer. Vid det här laget har du förhoppningsvis skrivit flera alternativa rubriker. Då kan du testa att läsa dem korsvis – ta inledningen från en och avslutningen från en annan.

3) Textredigera. Om det är svårt att hitta en rubrik som fungerar är det inte nödvändigtvis dig det är fel på, utan texten. Är den spretig, saknar skärpa och stringens? Då är det där du ska börja. Textredigera: Skriv om, kapa, flytta runt till dess du har något som verkar vettigt.

4) Kreativitetsfällan. Det här gäller inte dig som sitter på reklambyrå och svettas med storkundens avgörande annonskampanj där varje ord vägs på guldvåg. Men om du däremot jobbar med funktionella texter för företagets webb eller återkommande kundtidning – släpp jakten på den perfekta rubriken.
I alla fall om kreativiteten blir ett hinder istället för vägen framåt.
Det är lätt att hjärnan spinner loss och du börjar jakten på en ogripbar känsla som aldrig vill infinna sig. Dussintexter om återkommande vardagsfenomen som att se upp med levande ljus i vintertid, där krävs inget finlir. Det enkla och funktionella duger bra: Se upp med ljusen i jul, Levande ljus – mysigt men farligt, Undvik bränder i jul, Levande ljus brandfara och så vidare…

5) Rubrikmallar. Bra att ta till om fantasin tryter. Här är några exempel på konstruktioner:
SÅ-RUBRIKER. Funkar för texter av tipskaraktär. Firmanamnet FÖRETAGIA nedan är förstås fiktivt:
– Så lyfter du stämningen på kontoret
– Så bidrar FÖRETAGIA till tryggare skola i Söderhamn
– Så fick Anders stopp på bluff-fakturorna
– Så får du lönen att räcka längre i januari

UPPRÄKNING. Bra när en text lyfter fram flera saker som stöd för ett påstående. Kräver ofta en förklarande underrubrik.
– Guld, spannmål och klassiska sportbilar – bästa investeringarna när börsen sviker
– Trygghet, sysselsättning och lokal närvaro – FÖRETAGIA skapar nytta på flera plan

NYTT ELLER ÖKANDE. Sånt som är nytt lockar alltid i rubriker. Det är trots allt rubriksättarnas absoluta älsklingsadjektiv, inte utan anledning. Se bara upp så att inte varannan rubrik bygger på ”nytt”. Sånt som ökar, minskar, växer, krymper, hotar eller gynnar är andra bra byggstenar för dina rubriker.

FÖRÄNDRING. Här är några rubrikkonstruktioner som kan vara bra att ta till då texten beskriver någon form av förändringsprocess: …siktar framåt /…växlar upp/…tar rygg på/..i frontlinjen för/..tar täten i…/..ger sig in i matchen/…tar upp kampen med…

6) Aktivt – inte passivt. Passiva satser (Bollen kastades av X) som dessutom saknar subjekt (vem som gör något) kan få vem som helst att somna.
Här är några exempel på passiva och otydliga satser (P) och bättre aktiva alternativ (A), dessutom med subjekt:
– (P) Företag fick politikerbesök /  (A)  Energifrågor i fokus då näringsministern besökte FÖRETAGIA
– (P) Stenar kastades mot räddningspersonal / (A) Unga slängde sten på blåljuspersonal
– (P) Inga pengar trots beslut i hyresnämnden / (A) Fastighetsägare sänker inte hyran för krisande företag

Kolla samtidigt om du kan kapa bort onödiga ord för ett effektivare och rappare språk.

7) Motsatser. Motsatsförhållanden kan ge en intressant tankebild:
– Kalla drycker, heta affärer
– Minsta affären blev största nyheten
– Ny teknik lyftet för gammal butik

///////////////////////////

Vilken är min bästa rubrik?
Minns inte, de är färskvara som kommer och går.
Däremot kommer jag ihåg en som blev oavsiktligt dubbeltydig.
Som dagstidningsreporter skrev jag en gång om vårdpersonal som det var synd om. De kämpade under ständig tidspress för att få vardagen att gå ihop. Ändå fick de aldrig ihop en vettig lön. För att hålla deadline slängde jag snabbt med ett rubrikförslag och tryckte på SKICKA-knappen. Jo, det var ett tankefel, men resultatet blev ändå rätt bra.
Rubriken löd ”Man ska väl inte behöva jobba ihjäl sig för att överleva?”.

///////////////////////////

Så rubriktränar du i snabbköpet
Vardagen erbjuder en rad tillfällen till mikropauser: I butikskön, på hundpromenaden eller medan du väntar på bussen. Om du är road av ord och vill ha paus från mobilen eller sudokut, testa att göra alternativa rubriker av de du läser på löpsedeln eller i mobilen. Byt perspektiv, prova olika utgångspunkter, variera.
Dels är det kul, dels tränar du din rubriksättning. Och eftersom det bara är lek slipper du ta hänsyn till textens egentliga innehåll.

EXEMPEL / Variationer på den slumpvis valda rubriken ”De lockar dig att köpa läsk” i Dagens Industri. I fallande ordning går de från positiv företagspresentation via trender och konsumentperspektiv till kritik:

  • Söta drycker, goda affärer
  • Familjen som för svensk läsktradition vidare
  • Läskiga familjen – Kalle och Lena väckte nytt liv i farfars dryckesfabrik
  • Sockrat erbjudande: Nostalgi och sötsug ger uppsving för LÄSKIA
  • De spår växande marknad för billigaste bubblet
  • Visst får man beställa läsk på krogen – allt fler väljer bort alkohol
  • Så lockas du att köpa läsk
  • Knepen som får dig att köpa läsk
  • Därför blir du sugen på läsk
  • Läsksuget – så manipuleras du i affären
  • Svenskarna allt fetare – ökat läskdrickande en av bovarna
  • Tandläkare larmar om läsktrenden: ”Allt fler unga med förstörda tänder”