Att pedagogiskt förklara hur ditt företag jobbar och hur skickliga ni är kan vara en utmaning.
Dessutom är du en säljare, och pratar liksom i egen sak.
Det finns ingen omedelbar anledning att lita på dig.
Om du istället kan få någon annan att gå i god för hur bra du är, och dessutom göra det med en viss tyngd och trovärdighet … då får det ett helt annat genomslag. Ett klassiskt kundcase helt enkelt, i princip en intervju där kunden får svara på frågor.
Så här gör du:
• Börja med att fundera på vilket medium du vill använda dig av. Tänker du dig att filma eller skriva?
• Film är levande och direkt. Fördelen är att det går att få med spontanitet i replikerna och att du även med relativt få korta kameraåkningar kan skildra kundens miljö.
Men om du tror att det är bara att åka ut med mobilen och snacka en kvart … tänk om.
• Planera. Skriv frågor som du skickar över i förväg till den som ska bli intervjuad, så att personen hinner öva på sina svar. Räkna sedan med att du får göra flera omtagningar innan svaret sitter – att det låter bra och spontant, är lagom långt och att det inte är några störande ljud som kommer med i inspelningen. Även om du bara har fem, sex frågor så räkna med att intervjun tar upp mot en timme.
• Baksidan är att kunden kan känna sig obekväm framför kameran, och att tekniken kan komma i vägen. Har du inte proffsig utrusning, och kan hantera den, kan resultatet också lätt bli amatörmässigt. Finns budget till att anlita ett proffs kan det dock bli mycket snyggt, och göra sig bra på firmans sociala medier-konton. Men det kostar en slant.
• Väljer du istället att göra en text finns det också en del att tänka på. Är du bra på att skriva och göra intervjuer kan du bygga upp det som en levande text, med miljöbeskrivningar och närvarokänsla. Om firmans kommunikatör har en bakgrund inom de fria medierna har han eller hon som regel inga större problem med att fixa det. Gillar du att skriva, men känner att du behöver lite råd? Här är några tips på hur du kan jobba med dina texter för att få flyt i dem.
• Finns inte kompetensen att skriva kan det gå att ordna på ett enklare sätt. Formulera helt enkelt ett antal frågor som du skickar över till din kund och be dem svara på dem. Gå sedan över svaren och fixa till så att det språket är korrekt och någorlunda varierat. Försök arbeta bort upprepade ord och byt ut mot synonymer. Korta ned långa komplicerade meningar med många bisatser. Ett tips är att läsa meningarna högt för dig själv. Låter det bra och begripligt – flyter språket lätt och ledigt?
• När du väl har svaren klara – se över dina frågor igen. Passar de ihop med svaren, eller kan du formulera om dem. Kanske rent av göra nya frågor som passar bättre?
• Se även till att få ett bra foto av den som svarat. Helst en bild där de syns i en miljö. Har de inga proffsbilder så kan en mobil-bild fungera. En folktom exteriörbild på entrén där loggan syns? Nej, försök få till något bättre.
• En sak att tänka på vare sig du väljer filma eller skriva. Trovärdigheten är viktig. Det är alltså bättre om kunden slipper orera vitt och brett om hur fantastisk du är. I ett riktigt väl genomfört kundcase behöver ditt företag inte nämnas alls. Bara genom att kunderna vill medverka visar de att du är en leverantör som de uppskattar och vill synas tillsammans med. Låt dem istället berätta något intressant om sig själva. Hur går det just nu? Har de någon spännande ny produkt på gång? Någon ny marknad de har tagit sig in på?
Foto: Energepiccom, Pexels