Skriva kan ju alla. Men att skriva texter som ska ut i offentligheten kan kännas som att få rampfeber innan man ställer sig på en scen.
Det som borde vara så lätt blir då ett svårforcerat hinder.

Skrivkrampen drabbar inte bara ovana skribenter. Historierna om författare som blir förlamade av det vita, obrukade papperet är många. En av de mest kända på hemmaplan är Stig Dagerman. Efter succén med reportageboken Tysk höst körde han fast totalt när det var dags för uppföljaren, Fransk vår.
Även journalister och copywriters drabbas, men eftersom de som regel förväntas leverera hela tiden bygger de upp strategier. Mest handlar det om att få till en start, sedan brukar isen vara bruten. Här är några knep för att komma igång.

• Stjäl. Plocka fram ett magasin eller en roman. Leta upp en bra Inledning på en artikel eller ett stycke och sno upplägget. Börja med att skriva av exakt. Byt sedan ut namn och fakta mot det som täcker in vad du själv skriver om.

• Hitta ett bra citat. Har du gjort en intervju har du förhoppningsvis, om inte personen är hopplöst stel, antecknat några bra oneliners. Plocka  fram någon av dem och bygg upp en Inledning runt den. Låt oss säga att det handlar om byggmästare Karlsson som säger något i stil med ”Det är helt hopplöst, marknaden står helt still just nu”. Då kan skriva ett par meningar som ramar in citatet:

Byggindustrin har allt annat än sötebrödsdagar just nu. Enligt byggmästare Karlsson står det helt still.

– Det är helt hopplöst, säger han.

Därefter går du vidare med en beskrivning av Karlssons imperium.

• Bästa tipset. Men olika knep i all ära – det bästa sättet att komma över skrivkrampen är att helt enkelt sätta igång att skriva, fast att göra det helt utan pretentioner. Skriv dåligt, det gör inget. När du väl har fått upp farten kan du gå tillbaka och rätta till.

• Se upp. Att starta sin text med en fråga eller ett citat är lite av tabu bland proffsskribenter. Visst, du får bränsle att komma igång. Men det blir som regel lite slappt. Knepet har också en tendens att föröka sig om du gör flera artiklar, och blir snabbt tjatigt för läsaren. Så använd bara i nödfall.

Foto: Ivan Samkov, Pexels